ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ - ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ ΥΛΙΚΟΥ

Το υλικό που θα βρείτε στο ιστολόγιο "Νηπιαγωγός για Πάντα" είναι δημιούργημα της εκπαιδευτικού κ. Ειρήνης Ματθαιάκη. Παρέχεται δωρεάν και είναι ελεύθερο προς χρήση για εκπαιδευτικούς σκοπούς. ΑΠΑΓΟΡΕΥΕΤΑΙ η χρήση για εμπορική εκμετάλλευση, η αναδημοσίευση χωρίς παραπομπή στη δημιουργό του και η αντιγραφή του περιεχομένου σε άλλη ιστοσελίδα χωρίς ανάρτηση του σχετικού συνδέσμου (link) του ιστολογίου.

Δευτέρα 29 Σεπτεμβρίου 2014

Η Δανειστική Βιβλιοθήκη στο Νηπιαγωγείο


Στόχοι

Τα παιδιά ...
  γίνονται υπεύθυνα φροντίζοντας να επιστρέψουν έγκυρα και σε καλή κατάσταση το βιβλίο που δανείστηκαν
  έχουν τη δυνατότητα πρόσβασης σε μια ποικιλία βιβλίων, χωρίς να επιβαρύνονται οικονομικά
  μοιράζονται ευχάριστες στιγμές με αγαπημένα πρόσωπα (γονείς, αδέρφια, γιαγιά...), διαδικασία που συχνά αποδεικνύεται πιο σημαντική από τους εκπαιδευτικούς στόχους που εξυπηρετούνται
  μαθαίνουν να αγαπούν τα βιβλία 

 Τρόπος Λειτουργίας 

    Κάθε Παρασκευή τα παιδιά επιλέγουν ένα βιβλίο το οποίο διαβάζουνμε τη βοήθεια ενός ενήλικα και το επιστρέφουν τη Δευτέρα. 
     Συνοδευτικά με το βιβλίο παίρνουν ένα φύλλο καταγραφής, το οποίο καλούνται να συμπληρώσουν μετά την ανάγνωση του βιβλίου. Ειδικότερα, γράφουν και ζωγραφίζουν μόνα τους, όπως μπορούν, τα στοιχεία που τους ζητούνται ή υπαγορεύουν σε ενήλικα αυτό που θέλουν και το αντιγράφουν. Επιστρέφοντας στην τάξη καλούνται να αναδιηγηθούν την ιστορία που διάβασαν στους συμμαθητές τους και να εκφράσουν εντυπώσεις και συναισθήματα.
   

Ο Υπεύθυνος της Βιβλιοθήκης 


    Κάθε εβδομάδα ορίζεται ένα παιδί ως υπεύθυνος της βιβλιοθήκης. Το ρόλο αυτό στην αρχή τον έχει η νηπιαγωγός. Στη συνέχεια τον παίρνουν διαδοχικά τα παιδιά με τυχαία επιλογή καρτέλων με τα ονόματά τους και συμπλήρωση του παρακάτω πίνακα

Ρόλος του Υπεύθυνου Βιβλιοθήκης είναι να
1. παραλαμβάνει τις ταυτότητες δανεισμού την Παρασκευή από κάθε παιδί και τις επιστρέφει τη Δευτέρα
2. ελέγχει τη σωστή καταγραφή των βιβλίων στο φύλλο δανεισμού (ηλεκτρονικά ή έντυπα)
3. ελέγχει την κατάσταση των βιβλίων που επιστρέφονται και σε περίπτωση που έχουν μικρές φθορές τα βάζει στο φαρμακείο των βιβλίων για επιδιόρθωση
4. αφού παραλάβει κάθε βιβλίο,  σημειώνει στο ηλεκτρονικό φύλλο δανεισμού ότι επιστράφηκε ή προτρέπει τον δανειζόμενο να υπογράψει
5. τακτοποιεί τα βιβλία στη θέση τους
 
Ταυτότητα Δανεισμού


 Καρτέλα με τον Τρόπο Λειτουργίας της Δανειστικής Βιβλιοθήκης

Ο Πίνακας του Υπεύθυνου της Βιβλιοθήκης

    Σε κάθε "βιβλιαράκι" γράφουμε τα ονόματα τον παιδιών που παίρνουν διαδοχικά τον ρόλο του υπεύθυνου της βιβλιοθήκης με τυχαία επιλογή




Φύλλο Δανεισμού
    Συμπληρώνεται από τα παιδιά είτε σε έντυπη μορφή είτε σε ηλεκτρονική (φτιάχνουμε έναν ανάλογο πίνακα στο Word ή το Excel) την ημέρα δανεισμού και υπογράφεται την ημέρα επιστροφής του βιβλίου
Φύλλο Καταγραφής κι Αξιολόγησης
   Συμπληρώνεται από τα παιδιά στο σπίτι ή στο σχολείο από τα παιδιά μετά την "ανάγνωση" του βιβλίου

Ενημερωτικό Φυλλάδιο για Γονείς
Εξώφυλλο Βιβλίου Δανειστικής Βιβλιοθήκης

  Συγκεντρώνοντας όλα τα φύλλα καταγραφής στη διάρκεια της σχολικής χρονιάς δημιουργούμε ένα βιβλίο με εξώφυλλο όπως το παρακάτω


Το παραπάνω εποπτικό υλικό βρίσκεται σε μορφή pdf στον σύνδεσμο







 

Σάββατο 27 Σεπτεμβρίου 2014

Ζώα της Φάρμας:Επιτραπέζιο Παιχνίδι με Ερωτήσεις Ανατροφοδότησης

    Ένας διασκεδαστικός τρόπος για να αξιολογήσουμε όσα εισέπραξαν τα παιδιά στα πλαίσια της θεματικής ενότητας "ζώα της φάρμας" είναι το παρακάτω επιτραπέζιο παιχνίδι. Παράλληλα, μάλιστα, εμπλέκουμε τα παιδιά σε μια διαδικασία εξάσκησης μαθηματικών δεξιοτήτων, λόγω της χρήσης του ζαριού, ενώ καλλιεργούμε και κοινωνικές δεξιότητες (συνεργασία, ομαδικότητα, τήρηση κανόνων...)

Οδηγίες
    Αν το παίξουμε με όλα τα παιδιά, τα χωρίζουμε σε ομάδες, καθεμία από τις οποίες αντιπροσωπεύει ένα ζώο της φάρμας. Ένα παιδί από κάθε ομάδα διαδοχικά, ρίχνει το ζάρι και πραγματοποιεί ανάλογα βήματα με το ζωάκι της. Αν πέσει σε θέση-"ίχνος" με ερωτηματικό καλείται να απαντήσει σε μια ερώτηση. Αν απαντήσει σωστά, προχωράει ένα βήμα επιπλέον, αν όμως χάσει πηγαίνει ένα βήμα πίσω. Νικήτρια αναδεικνύεται η ομάδα που θα φτάσει πρώτη στη φάρμα.

Υλικά

1. Ζάρι
    Ανάλογα με το επίπεδο των παιδιών μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε ζάρι με βούλες ή με αριθμούς

2. Πλαίσιο παιχνιδιού
    Το παιχνίδι μπορεί είτε να περιέχει όλα τα ζωάκια της φάρμας, είτε να περιοριστούμε σε δύο (σκύλος-γάτα). Για να δημιουργήσουμε ένα πλαίσιο όπως το παρακάτω, εκτυπώνουμε σε χρωματιστά χαρτιά ή με έγχρωμη εκτύπωση τα "ίχνη"-θέσεις και τα κολλάμε σε σκληρό χαρτόνι. Το ίδιο κάνουμε και για τα ζωάκια και το σπιτάκι ή τη φάρμα αντίστοιχα







 3. Πιόνια
    Για πιόνια μπορούμε να πλαστικοποιήσουμε το ζωάκι που αντιστοιχεί σε κάθε ομάδα και να χρησιμοποιήσουμε ως βάση ένα μπαλάκι από πλαστελίνη ή από πηλό για πιο μόνιμα αποτελέσματα








4. Καρτέλες με Ερωτήσεις
    Οι ερωτήσεις χωρίζονται σε 2 κατηγορίες ανάλογα με το επίπεδο των παιδιών, τις εύκολες που έχουν πράσινο χρώμα και τις δύσκολες με το κόκκινο χρώμα. Κάθε φορά που ένα παιδί "πέσει" σε θέση με ερωτηματικό επιλέγει σε τι είδους ερώτηση θέλει να απαντήσει. Οι παρακάτω ερωτήσεις είναι ενδεικτικές, μπορείτε να προσθέσετε οποιαδήποτε άλλη σκεφτείτε.
Σημείωση: Μπορείτε είτε να εκτυπώσετε σε λευκό χαρτί τις καρτέλες με το κόκκινο και πράσινο πλαίσιο είτε να εκτυπώσετε σε κόκκινα και πράσινα χαρτιά αντίστοιχα τις καρτέλες με το μαύρο πλαίσιο












 Όλο το παραπάνω υλικό θα το βρείτε και σε μορφή pdf
Επιτραπέζιο Παιχνίδι










Παρασκευή 26 Σεπτεμβρίου 2014

Ζώα της Φάρμας και Μαθηματικά

Μαθηματικά Προβλήματα


    Πρόκειται για προβλήματα πρόσθεσης, αφαίρεσης, πολλαπλασιασμού και διαίρεσης. Στην περίπτωση της πρόσθεσης και της αφαίρεσης μπορούμε να εξοικειώσουμε τα παιδιά με τα αντίστοιχα μαθηματικά σύμβολα, αναφέροντας ότι το σταυρό (+) τον χρησιμοποιούμε όταν "βάζουμε μαζί" πράγματα και την παυλίτσα (-) όταν "βγάζουμε κάτι" από μια ομάδα πραγμάτων ενώ το ίσον (=) μας δείχνει το αποτέλεσμα    
    Όσον αφορά τον πολλαπλασιασμό περιοριζόμαστε σε μια απλή εισαγωγή με τη μορφή πρόσθεσης ενώ σχετικά με την διαίρεση εξοικειώνουμε τα παιδιά με την έννοια του μοιράσματος 
     Τέλος, κρίνεται σκόπιμο να χρησιμοποιήσουμε καρτέλες με τα "αντικείμενα" που εμπλέκονται στα παρακάτω προβλήματα ώστε τα παιδιά να διευκολυνθούν στις αριθμητικές πράξεις (να δημιουργήσουν σύνολα, να "βγάλουν" ένα αντικείμενο από μια ομά κτλ.). Επίσης, θα τα βοηθούσε δίπλα στον αριθμό να ζωγραφίζουν την αντίστοιχη ποσότητα αντικειμένων



 

Ζωγραφική με Αριθμούς σε Ζευγάρια


    Πρόκειται για δραστηριότητα αντιστοίχισης αριθμού και ποσότητας. Η παρακάτω άσκηση θα μπορούσε να γίνει με όλη την ομάδα (κάθε παιδί διαδοχικά επιλέγει να ζωγραφίσει ένα συγκεκριμένο μέρος της ζωγραφιάς με το κατάλληλο χρώμα) αλλά και σε ζευγάρια. Στη δεύτερη περίπτωση κρίνεται σκόπιμο κάθε ζευγάρι να απαρτίζεται από παιδιά διαφορετικού επιπέδου (νήπιο-προνήπιο, προχωρημένο και παιδί με δυσκολίες....) ώστε να επωφεληθούν και τα 2 από τη διαδικασία. Κι αυτό γιατί το προχωρημένο εμπλέκεται σε διαδικασίες αναστοχασμού κι εμπεδώνει καλύτερα αυτά που έχει ήδη μάθει ενώ το χαμηλότερου επιπέδου καταφέρνει να ανέβει ένα "σκαλί" ψηλότερα από αυτό που θα κατάφερνε μόνο του. Ας μην ξεχνάμε άλλωστε και τη "ζώνη επικείμενης ανάπτυξης" του Vygotsky!








Φύλλο Εργασίας


     Στο συγκεκριμένο φύλλο εργασίας τα παιδιά καλούνται να μετρήσουν και να γράψουν τον αριθμό αλλά και να συγκρίνουν ποσότητες (περισσότερ-λιγότερα). Τα πιο προχωρημένα παιδιά μπορούν να καταγράψουν τις εκτιμήσεις τους τα ίδια ενώ στα υπόλοιπα τις καταγράφουμε εμείς
Το παραπάνω υλικό βρίσκεται και σε ηλεκτρονική μορφή
Ζώα της Φάρμας και Μαθηματικά